Checklista vid dödsfall
Det är många saker som ska göras i samband med att någon avlider, och det är inte alltid så enkelt att veta var man ska börja. Därför har vi tagit fram en checklista vid dödsfall som kan vara till hjälp för er. Om det finns uppgifter som ni själva inte vill ordna med kan vi förmedla professionell hjälp.
Logga in på Mina sidorDigital checklista
Om ni planerar begravningen med oss på Fonus har ni möjlighet till en digital checklista. Där kan ni som ska ta hand om dödsboet få en överblick med olika punkter som kan vara bra för er att gå igenom. I respektive punkt finns det möjlighet att skriva noteringar, och ni kan ta bort punkter som inte är aktuella för er. Ni når den digitala checklistan i ”Gemensamhetsytan” via Mina sidor.
Informera om dödsfallet
Det är bra att informera andra om dödsfallet efter att det har skett. Det kan vara familj, släkt, vänner, grannar, arbetsgivare, kollegor och hemtjänst.
Eftersänd dödsboets post
Det är viktigt att den som har hand om dödsboet får tillgång till posten. Ni kan ordna med eftersändning av post till särskild postadress på Svensk Adressändrings hemsida. Posten kan eftersändas under ett år.
Ekonomi
Delägarna av dödsboet kommer överens om vem eller vilka som ska ta hand om den ekonomiska förvaltningen av dödsboet. Det behöver inte vara någon dödsbodelägare. Den som har hand om ekonomin bör kontakta den avlidnas bank så snart som möjligt.
Försäkringar
Kolla upp vilka försäkringar den avlidna hade och avsluta dem, alternativt för över dem till någon annan om de ska behållas. Vi på Fonus erbjuder tjänsten Försäkringsinventering Dödsbo där vi hjälper till att kartlägga alla försäkringar, och kan då hitta försäkringar som ni anhöriga inte känner till.
Avsluta abonnemang, avtal och medlemskap
Avsluta abonnemang, prenumerationer, avtal och medlemskap i olika föreningar för att undvika onödiga avgifter. Ibland kan det också vara så att någon annan ska överta dessa och då behöver de flyttas över.
Kom också ihåg att avsluta eventuella sociala medier-konton då dessa inte tas bort automatiskt. Önskar ni hjälp att avsluta kontona kan vi på Fonus hjälpa er. Läs mer om hjälp att avsluta sociala medier.
Annat praktiskt att ordna
Det kan också vara aktuellt att ta hand om husdjur, makulera id-handlingar, återlämna hjälpmedel och mediciner, samt samla in reservnycklar. Om personen levde själv är det även bra att se till bostaden, ta hand om post, sopor och blommor, samt förebygga inbrott med exempelvis timer till belysning.
Skriv ut vår checklista
Kontakta oss
Vi svarar i telefonen dygnet runt, alla dagar i veckan: 0771-87 00 87.