Detta vill (och vill inte) svenskarna ha med sig i graven
Begravningar har blivit mer personliga och skräddarsydda, och personliga föremål som varit viktiga genom livet spelar en allt större roll vid begravningsplaneringen. Rapporten Svenskarna och döden från Fonus visar att över en miljon svenskar vill ha något särskilt med sig i graven – allt från bilder på nära och kära till en flaska sprit.
När man funderar kring ens egen begravning uppkommer ofta frågor och funderingar – allt från val av ceremoniplats och musik, till hantering av sociala mediekonton. En detalj som blivit vanligare vid begravningar är att man önskar att få med sig ett eller flera personliga föremål i kistan. Faktum är att var sjätte svensk (15 procent) vill ha med sig något speciellt, vilket motsvarar över en miljon personer. Det vanligaste är bilder på nära och kära (6 procent), smycken (3 procent) eller ett speciellt klädesplagg (3 procent).
-Jag är inte förvånad att svenskarna vill ha med sig saker i graven. Jag har exempelvis varit med om att människor har velat ha med sig sina favoritgolfklubbor, MC-hjälmen eller en liten stänkare. Det finns dock några saker som man inte får ta med sig, exempelvis får man inte begravas tillsammans med sitt husdjur eftersom begravningsplatser endast är avsedda för människor, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Rapporten visar även att det finns saker som ingen vill ha med sig, som pengar, sin dagbok eller ett konstverk. Yngre vill i större utsträckning ha med sig något i graven än äldre (25 procent bland 18–29 år, jämfört med 8 procent bland 65–79 år), och bilder på nära och kära är det mest populära alternativet bland 18–29-åringar.
-Att yngre människor vill ta med sig personliga saker i större utsträckning än äldre kan vara ett tecken på att det kommer bli allt vanligare med personliga föremål i kistan. Jag märker också att andra personliga val, som vilka kläder man vill begravas i eller vilken musik man vill ska spelas under ceremonin, också blir viktigare. Dessutom ställer anhöriga oftare frågor till oss begravningsentreprenörer om hur de kan framhäva den avlidna ännu mer under ceremonin, vem hen var och uppskattade att göra under tiden hen levde, jämfört med bara för några år sedan, säger Conny.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att ta reda på målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt gjordes 4741 intervjuer mellan 30 juni och 20 juli 2023. Undersökningen ligger till grund för rapporten Svenskarna och döden, den finns i att läsa i sin helhet här.
För mer information, kontakta:
Conny Sohlberg, presstalesperson på Fonus.
E-post: conny.sohlberg@fonus.se