Planera begravning online

Trots att man stått en person nära kan det vara svårt att få ihop ett personligt avsked. Ett avsked som återspeglar den avlidna och som alla anhöriga kan känna sig nöjda med. Här hjälper vi såklart till, även innan det personliga mötet hos oss. I begravningsplaneraren kan du hämta inspiration och få tips på vad du bör fundera på inför en begravning.

Börja planera online

Det finns inga rätt och fel när man planerar en begravning. Det mesta går att lösa och det viktigaste är att få till ett avsked som känns personligt och fint. Så, vilka begravningsblommor ska man välja, vilken gravsten passar bäst och vad ska man servera på en eventuell minnesstund? I begravningsplaneraren hittar du olika teman som gör det lite enklare att fatta beslut kring viktiga frågor.

Kanske hade personen en förkärlek till segling och fiske, eller en favoritfärg som satt avtryck. Eller var det i naturen, tillsammans med dofterna och djuren, som personen trivdes som bäst? Att lyfta den avlidnas intressen, egenskaper och drömmar är ett smart sätt att spegla vem personen var. Vill du sätta ihop ett eget tema så går det självklart också att lösa.

Dela tankar och idéer med varandra

I begravningsplaneraren kan du dela tankar och idéer tillsammans med familj och anhöriga. Det är ett smidigt sätt att engagera alla närstående. Begravningsplaneraren gör det också möjligt för er att samla ihop önskemål och tankar inför mötet med oss.

Om du har frågor eller funderingar kring planeringen är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 

Vanliga frågor om begravningsplaneraren
Kan Begravningsplaneraren användas för planering av min egen begravning?

Begravningsplaneraren är främst till för att planera begravning av en redan avliden person, men den går också att använda för att hitta inspiration till hur du vill utforma din egen begravning. I Vita Arkivet kan du sedan berätta om dina önskemål för att underlätta för dina anhöriga när dagen kommer. Vita Arkivet hittar du här.

Vad händer efter att jag skickat in min planering i Begravningsplanereraren?

När du fyllt i och skickat in en planering kommer du att kontaktas av oss på Fonus. Tillsammans bokar vi in ett möte på en av våra byråer nära dig eller ett video- alternativt telefonmöte, så att vi kan slutföra din planering. Efter vårt möte kommer du att få en uppdaterad och komplett offert utifrån aktuella val och lokala förhållanden.

Kan jag göra hela planeringen online i Begravningsplaneraren?

Eftersom det finns olika lokala förutsättningar kring exempelvis transporter, minnesstunder och ceremoniplats, kan du inte göra en fullständig planering i Begravningsplaneraren. När du skickat in en planering kommer vi därför att kontakta dig för att slutföra den.

Kan jag betala min planering direkt i Begravningsplaneraren?

Det går inte att göra en hel planering online i Begravningsplaneraren och därför går det inte heller att betala via tjänsten.

Kan den jag delar begravningsplaneringen med göra ändringar?

Om du gör en planering i Begravningsplaneraren kan du välja att dela den med andra som ska vara med i utformningen. När ni sedan är nöjda med planeringen kan någon av er skicka in den till oss på Fonus.

Finns det fler kistor och urnor än de som visas i Begravningsplaneraren?

I Begravningsplaneraren visar vi ett urval av vårt utbud av kistor, urnor och blommor. Vid ditt möte med oss på en av våra byråer eller via video alternativt telefon, kan du få möjlighet att ta del av hela utbudet om du så önskar.

Varför kan jag inte ta fram en dödsannons i Begravningsplaneraren?

Det finns väldigt många val att ta ställning till när en dödsannons ska utformas. I Begravningsplaneraren kan du välja ut en symbol och eventuell dikt som du tycker passar in på den avlidna. Vid vårt möte går vi sedan igenom önskemålen och hjälper till att färdigställa dödsannonsen.

Varför finns det inte paketpriser i Begravningsplaneraren?

Att det inte finns paketpriser i Begravningsplaneraren beror på att kostnader för bland annat transporter och mat samt dryck vid minnesstunden skiljer sig åt i olika delar av landet.

Varför har jag fått ett felmeddelande från Adstate gällande Begravningsplaneraren?

Adstate är Fonus tekniska leverantör av tjänsten Begravningsplaneraren. När det kommer ett felmeddelande från dem beror det på något sorts tekniskt fel. En anledning kan vara att en användare påbörjat en planering och delat den med dig, men sedan av någon anledning raderat planeringen. I så fall kommer du inte att kunna komma åt planeringen via den länk du fått skickad till dig via e-post, utan felmeddelandet dyker upp.

Var vänder jag mig vid frågor om Begravningsplaneraren?

Om du inte hittar svaret på din fråga under Frågor & Svar kan du kontakta vår support via e-post på kundsupport@fonus.se eller ringa till dem på telefonnummer 020-47 00 48. Supporten bemannas vardagar mellan kl 8-17.