Frågor och svar

Vad är tjänsten till för?

Detta är en tjänst där du kan få inspiration och börja att planera en begravning. Du kan också dela planeringen med andra. Om du väljer att skicka in planeringen till oss på Fonus kommer du att kontaktas för att slutföra planeringen. Efter vårt möte kommer vi att ge dig en uppdaterad och komplett offert utifrån aktuella val och lokala förhållanden.

Kan jag använda tjänsten för planering av min egna begravning?

Tjänsten är främst till för att planera begravning av en redan avliden person, men den går också att använda för att hitta inspiration till hur du vill utforma din egen begravning. I Vita Arkivet kan du sedan berätta om dina önskemål för att underlätta för dina anhöriga när dagen kommer. Vita Arkivet hittar du här.

Vad händer när jag skickat in en planering?

När du fyllt i och skickat in en planering kommer du att kontaktas av oss på Fonus. Tillsammans bokar vi in ett möte på en av våra byråer nära dig eller ett telefonmöte, så att vi kan slutföra din planering. Efter vårt möte kommer du att få en uppdaterad och komplett offert utifrån aktuella val och lokala förhållanden.

Kan jag göra hela planeringen online?

Eftersom det finns olika lokala förutsättningar kring exempelvis transporter, minnesstunder och ceremoniplats, kan du inte göra en fullständig planering online. När du skickat in en planering kommer vi att kontakta dig för att slutföra begravningsplaneringen.

Kan jag betala online?

Det går inte att göra en hel planering online och därför går det inte heller att betala via tjänsten.

Om jag delar med mig av en planering, kan den jag delar med göra ändringar? Skickas dessa ändringar till Fonus?

Ja, den du delar planeringen med kan göra ändringar. När ni sedan är nöjda med planeringen kan någon av er skicka in planeringen till oss på Fonus.

Har ni fler kistor och urnor än vad ni visar här?

I tjänsten visar vi ett urval av vårt utbud av kistor, urnor och blommor. I mötet med oss på en av våra byråer eller via telefon, kan du få möjlighet att ta del av hela utbudet om du så önskar.

Vem får min inskickade planering?

Planeringen kommer att skickas till vår kundtjänst, som sedan skickar vidare planeringen till den Fonusbyrå du angett i planeringen.

Varför kan man inte ta fram en dödsannons i Begravningsplaneraren?

Det finns väldigt många val att ta ställning till när en dödsannons ska utformas. Inför ert möte med oss kan ni välja ut en symbol och eventuell dikt som ni tycker passar in på den avlidna. Vid vårt möte går vi sedan igenom era önskemål och hjälper till att ta fram dödsannonsen.

Kan man skriva ut en planering? Hur ser det ut?

Ja, det går att skriva ut planeringen. Längst ner på sammanfattningen av din planering finns en knapp för utskrift.

Varför finns inte paketpris i planeraren?

Det beror på att kostnader för bland annat transporter och mat samt dryck vid minnesstunden skiljer sig åt i olika delar av landet.

Jag får ett felmeddelande från Adstate. Vad beror det på?

Adstate är vår tekniska leverantör av tjänsten. När det kommer ett felmeddelande från dem beror det på någon sorts tekniskt fel. En anledning kan vara att en användare påbörjat en planering och delat den med dig, men sedan av någon anledning raderat planeringen. I så fall kommer du inte att kunna komma åt planeringen via den länk du fått skickad till dig via e-post, utan felmeddelandet dyker upp.

Jag hittar inget svar på min fråga

Om du inte hittar svar på din fråga här kan du kontakta vår support på webbsupport@fonus.se eller telefon 020-47 00 46 som bemannas vardagar mellan 8-17.