Frågor och svar

Vad är tjänsten till för?

Detta är en tjänst där du själv kan få inspiration kring och börja att planera en begravning. Du kan också dela planeringen med andra. Om du väljer att skicka in planeringen till oss på Fonus kommer du att kontaktas för att slutföra beställningen.

 

Kan jag använda tjänsten för planering av min egna begravning?

Tjänsten är främst till för att planera begravning för en redan avliden person. I Vita Arkivet kan du underlätta för efterlevande och berätta hur du skulle vilja ha din egen begravning. Vita Arkivet hittar du här.

 

Vad händer när jag skickat in en planering?

När du fyllt i och skickat in en planering kommer du att kontaktas av oss på Fonus. Tillsammans bokar vi in ett möte på ett närliggande kontor, ett telefonmöte eller via e-post för att slutföra beställningen.

 

Kan jag göra hela beställningen online?

Eftersom det finns olika lokala förutsättningar kring transporter, minnesstunder och annat kan du inte göra en hel beställning online. När du skickat in en planering kommer vi att kontakta dig för att slutföra beställningen.

 

Kan jag betala online?

Det går inte att göra en hel beställning online och därför går det inte heller att betala via tjänsten.

 

Om jag delar med mig av en planering, kan den jag delar med göra ändringar? Skickas dessa ändringar till Fonus?

Ja, den du delar planeringen med kan göra ändringar. När ni sedan är nöjda med resultatet kan vem som helst av er skicka in planeringen till oss på Fonus.

 

Har ni fler kistor och urnor än vad ni visar här? Varför är utbudet begränsat?

I tjänsten visar vi ett urval av vårt utbud av kistor, urnor och blommor. I mötet med oss (antingen på plats eller via telefon eller e-post) kan du få möjlighet att ta del av hela utbudet om du så önskar.

 

Vem får min inskickade planering?

Planeringen kommer att skickas till vår support, som sedan skickar vidare planeringen till det Fonuskontor du angett i planeringen.

 

Varför kan man inte ta fram en dödsannons här?

Det finns väldigt många val att ta ställning till när en dödsannons ska utformas. I det personliga mötet med oss hjälper vi dig att ta fram dödsannonsen och besvara de frågor du har.

 

Kan man skriva ut en planering? Hur ser det ut?

Ja, det går bra. Längst ner på sammanfattningen av din planering finns en knapp för utskrift.

 

Varför finns inte paketpris i planeraren?

Det beror på att kostnader för bland annat transporter och mat och dryck vid sammankomsten efter ceremonin, även kallat minnesstunden, skiljer sig åt i olika delar av landet.

 

Jag får ett felmeddelande från Adstate. Vad beror det på?

Adstate är vår tekniska leverantör av tjänsten. När det kommer ett felmeddelande från dem beror det på någon sorts tekniskt fel. En anledning kan vara att en användare påbörjat en planering och delat den med dig, men sedan av någon anledning raderat planeringen. I så fall kommer du inte att kunna komma åt planeringen via den länk du fått skickad till dig via e-post, utan felmeddelandet dyker upp.

 

Jag hittar inget svar på min fråga

Om du inte hittar svar på din fråga här kan du kontakta vår support på webbsupport@fonus.se eller telefon 020-47 00 48 under kontorstid.