Nu gör Fonus de största förändringarna på 75 år

När Fonuskoncernen startade 1945 fanns det få nyanser i begravningsbranschen. Psalmer, svarta kläder och vita liljor var standard och hårda ramar att kliva utanför. I takt med sociala och kulturella förändringar har begravningsbranschen också tvingats utvecklas och idag är hårdrock, champagne och alternativa kistdekorationer inslag som efterfrågas. Dock har utvecklingen aldrig gått så snabbt som nu. När varannan svensk uppger att de inte fått ta farväl av sina anhöriga som de önskat gör Fonus de största förändringarna på 75 år.

Vår bransch har alltid påverkats av sociokulturella förändringar, men aldrig lika snabbt som nu. Med nya restriktioner till följd av pandemin skapas en osäkerhet hos människor och en av konsekvenserna i år är att många inte fått ta farväl av sina anhöriga som de önskat. Vi har 75 års erfarenhet, vilket i den här speciella tiden är absolut nödvändigt för att kunna ställa om snabbt och samtidigt lyckas bibehålla personliga farväl. Just nu tar vi hjälp av digitala verktyg, nästa steg är att göra detta mer personligt och öka möjligheten till att delta i rummet trots att man inte är fysiskt närvarande, säger Peter Göransson, kommunikationschef på Fonus.

Idag är samhället mer individanpassat och det fria valet är större vilket gjort att även begravningsbranschen öppnat upp för än mer individuella och personliga val. Hos Fonus kan du idag välja alltifrån livestreamade begravningsceremonier, egen musik och blomsterarrangemang till begravningar utformade efter olika kulturella och religiösa traditioner. En undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Fonus, visar nu också att 93% av svenskarna vill ha en miljövänlig begravning.

Både ett starkare miljötänk och fler digitala lösningar är två trender vi välkomnar inom branschen. Snart klimatkompenserar vi alla våra begravningar och idag erbjuder vi miljövänliga alternativ för både kistor och urnor. Dessutom kör vi snart Sveriges första begravningselbil. Detta och livesända begravningar är exempel på moderniseringar som vi bara tror är starten på nya sätt att tänka och jobba på, säger Mikael Åbom, koncernchef.

För mer information, kontakta: Peter Göransson, kommunikationschef
Tel direkt: 08 709 83 24,
E-post: peter.goransson@fonus.se