Gå till sidans huvudinnehåll

Fonus och New Normal vinner guld för PR-aktiviteten Ljusa minnen

På årets Spinngala 2021 vann Fonus guld tillsammans med reklambyrån New Normal i kategorin Årets realtidsaktivitet med initiativet Ljusa minnen.

Årets realtidsaktivitet ska på ett relevant och kreativt sätt ha svarat på, deltagit i och/eller förstärkt en händelse, kulturell eller nyhetsmässig, som skett i omvärlden. Den kommunikativa insatsen ska ha skett via förtjänade eller egna kanaler. Ljusa minnen vann denna kategori med motiveringen:

”Ibland får man gå ett extra varv och hugga i när kartan ritas om. Det är vi många som har fått göra under pandemin. Ingen har dock tänt 19 765 ljus för de människor som inte själva kunde. Förutom vinnaren i Årets realtidsaktivitet.”

- Det är så roligt att vi vinner detta pris då det ligger mycket slit och kärlek bakom hos alla våra medarbetare, säger Linda Fransson, Projektledare på Fonus marknadsavdelning.

Pandemin har vänt upp och ner på livet och döden. Färre har kunnat ta farväl av sina nära, begravningar har begränsats av restriktioner och många har inte kunnat besöka anhörigas gravar. För att hjälpa till tog Fonus fram en ny tjänst där anhöriga kan hedra minnet av sina nära, utan att vara på plats.

- Fonus medarbetare tände ljus på den grav man själv inte hade möjlighet att besöka under Allhelgonahelgen, säger Linda. Vi skapade också en minnesplats för älskade som avlidit under pandemin och som anhöriga inte kunnat ta farväl av.

Kampanjen skapade ökat engagemang och upplevelsen av värme, omhändertagande och liking för varumärket ökade markant.

 

Om Spinn

Spinn som arrangeras av branschföreningen PRECIS belönar Sveriges bästa marknads-PR. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Marknads-PR är all kommunikation i icke-köpta och egna kanaler som bygger trovärdighet, ändrar beteenden, bygger varumärken och driver försäljning. Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om marknads-PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Långsiktigt ska tävlingen bidra till att öka andelen icke-köpta kanaler i marknadsmixen. Den första Spinn-tävlingen hölls 2004.

För mer information, kontakta:

Conny Sohlberg, presstalesperson på Fonus.

E-post: conny.sohlberg@fonus.se