Gå till sidans huvudinnehåll

Oväntad interaktiv effekt på Fonus senaste kampanj

En helt vanlig printannons har blivit interaktiv. Fonus vill med sin nya kampanj Säg det uppmana svenska folket att agera på sina känslor, något som många verkar vilja göra. ”Var snäll” och ”Säg förlåt till din mamma” är två av de saker som svenskarna velat dela med sig av.

I sin nya kampanj Säg det vill Fonus uppmana människor att faktiskt säga vad de känner. Det emotionella budskapet baseras på en undersökning* som visar att 6 av 10 önskar att de oftare sa ”jag älskar dig” till sina nära och kära. Kampanjen är en fortsättning på konceptet Alla andra dagar ska vi leva som tidigare tagits ut i film och podcast.

– När man jobbar med döden får man perspektiv på livet. Vi vet att det är viktigt att säga och göra det vi går runt och tänker på innan det är för sent, säger Peter Göransson, marknadschef på Fonus. Kampanjen Säg det syns nu i kollektivtrafik och på utomhustavlor runt om i landet. Och budskapet har gjort svenskarna sugna på att dela med sig av sånt de vill säga. En oväntad effekt med klotter på flera av annonserna har redan gjort kampanjen interaktiv.

– Att människor börjar interagera med vår annons är bland den bästa uppskattning vi kan få. Det betyder inte bara att de sett den utan också att budskapet gått fram och att de agerar på det. Vi kunde inte förutspå den här effekten men tycker att det är roligt och framförallt tänkvärt, ett uttryck för att det kan finnas mycket som är osagt, säger Peter Göransson.

*Undersökningen är gjord av Sifo 2017 på uppdrag av Fonus.

För mer information, kontakta:

Conny Sohlberg, presstalesperson på Fonus.

E-post: conny.sohlberg@fonus.se