Gå till sidans huvudinnehåll

Nya ledamöter till Fonus styrelse

Vid Fonus föreningsstämma den 18 maj valdes en ny styrelse.

Leif Linde omvaldes som styrelseordförande. Stämman valde tre nya ledamöter: Christina Tallberg, ordförande i PRO riksorganisation,  Lena Jonsson, Fonusrådsledamot i distrikt Gävleborg samt Jesper Andersson som är vd för LÖF – Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag.

- Jag ser fram emot att ingå i den nya styrelsen och att få bidra med min erfarenhet till Fonuskoncernens fortsatta utveckling och tillväxt säger Christina Tallberg, ny styrelseledamot i Fonus ekonomisk förening.

Valberedningen har under vintern och våren arbetat aktivt med att identifiera kompetenser som efterfrågas för att få en väl sammansatt styrelse, med spridning bland Fonus ägarorganisationer. Den 18 maj föreslogs och godkändes den nya styrelsen för Fonus ekonomisk förening.

Fonus styrelse 2021-2022

Amir Chizari − Omval

Annica Rutgersson − Omval

Berit Mullerström − Omval

Christina Tallberg − Nyval

Jens Wikström − Omval

Jesper Andersson − Nyval

Lena Jonsson − Nyval

Leif Linde, ordförande − Omval

Marianne Pettersson − Omval

Therese Karlsson − Omval

Nya styrelseledamöter i Fonus ekonomisk förening

Christina Tallberg

Ordförande i PRO Riksorganisation. Styrelseordförande AB Grand Tour sedan 2015. PROs ombud i Gysinge Herrgård AB och Gysinge Fastigheter AB. Ombud för PRO vid Folksam Livs stämma sedan 2015. Tidigare bland annat verksam i Stockholms läns landsting och engagerad i ett flertal nämnder

som social- och kulturlandstingsråd. Arbetat på ABF, bland annat med ansvar för kooperativa studier. Borgerlig officiant i Tyresö kommun.

Lena Jonsson

Aktiv som Fonusråd i distrikt Gävleborg, samt ägarombud Coop Mitt Hudiksvall. Utbildning och yrkesliv inom medicinsk fotvård. Engagerad i flera ideella föreningar, bland annat diabetesförbundet.

Jesper Andersson

Vd för LÖF - Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag. Styrelseledamot i MedMera bank, som är ett helägt dotterbolag till KF. Kommer

senast från posten som CFO i Folksam, där han var anställd från 2000-2020 och bland annat verkade som koncernchefaktuarie och vd för dotterbolaget Tre Kronor. Chef försäljning och marknad på Folksam ömsesidig sakförsäkring. Dessförinnan olika strategiska ledarpositioner inom Nordea, respektive vd för Skellefteå Industrihus AB. Styrelseuppdrag för bl.a. Nordeas Norrlandsstiftelse, Destination Skellefteå AB, inkubatorn Bpark AB Skellefteå och Sparbanksstiftelsen Norrland.

För mer information, kontakta:

Conny Sohlberg, presstalesperson på Fonus.

E-post: conny.sohlberg@fonus.se