Gå till sidans huvudinnehåll

Fonus vinner ytterligare ett Guldägg för initiativet Djuränklingar

Det var hård konkurrens på årets Guldäggsgala där Fonus tillsammans med reklambyrån New Normal tog hem ett Guldägg i kategorin Effekt.

Juryns motivering för Guldägget lyder:

”Fonus tilldelas Guldägget i kategorin Effekt för att ha lyckats skapa imponerande resultat i en alltmer konkurrensutsatt kategori, som folk dessutom helst väljer att inte tänka på eller närma sig om de inte absolut måste. Ett överraskande och högst emotionellt träffsäkert grepp gjorde ett annars så dystert ämne till något varmt och lättillgängligt. Genom att låta husdjur vara ansiktet utåt för varumärket och vägen inåt för nya kunder, smälte svenskars hjärtan i stället för att gå i bitar. Gillandet ökade som aldrig förr och rekordmånga uppmärksammade och agerade via kampanjen på uppmaningen att fylla i Vita Arkivet – Fonus viktigaste verktyg för att skapa långsiktiga kundrelationer.”

Varje år dör cirka 90 000 människor i Sverige och det är inte ovanligt att ett sällskapsdjur lämnas kvar i sorg och saknad. Fonus har tillsammans med reklambyrån New Normal tagit fram initiativet Djuränklingar som startade i januari 2020.

− Det är fantastiskt att vi med initiativet Djuränklingar har hjälpt ensamma husdjur och människor att hitta varandra. Samtidigt har vi också lyckats öka antalet Vita Arkivet, en produkt som är viktig för oss för att bygga långsiktiga kundrelationer, säger Lisa Vejlo Degerman, marknadschef Fonuskoncernen.

Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Tävlingen startades 1961 och har som syfte att höja den kreativa standarden inom svensk kommunikation.

För mer information, kontakta:

Conny Sohlberg, presstalesperson på Fonus.

E-post: conny.sohlberg@fonus.se